فن سیرکوله

جت فن یا فن سیرکوله جهت جابه‌جایی هوا و یکنواخت‌سازی دما و رطوبت در مرغداری‌ها، سالن‌های صنعتی، گلخانه‌ها، سالن‌های پرورش قارچ استفاده می‌شود. این نوع فن در داخل سالن گلخانه در نزدیکی بالاترین نقطه قوس نصب می‌شود.

فن سیرکوله نقش بسیار مهمی در یکسان‌سازی دما، رطوبت و گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن در محیط گلخانه را دارد و از تغییرات ناگهانی دما و رطوبت سالن‌ها جلوگیری می‌کند. در واقع با به گردش درآوردن دائمی هوا باعث حفظ یک ریز اقلیم مناسب در سطح برگ گیاهان گلخانه‌ای شده و از ایجاد بیماری‌های قارچی و رشد باکتری‌ها در اثر وجود رطوبت بالا در گلخانه جلوگیری می‌کند.

فن سیرکوله

از طرف دیگر در زمستان (که هواکش‌های اصلی خاموش می‌شوند)، هوای گرم بدلیل چگالی کم‌تر به سمت بالا رفته و در زیر سقف انباشته می‌شود؛ از آنجا که معمولا در سالن‌ها، دما در ارتفاع پایین‌تر و میانی دارای اهمیت است، سنسور‌های دما در ارتفاع پایین نصب می‌شوند و تجمع هوای گرم در ارتفاع بالا باعث می‌شود سنسورها دیرتر فرمان قطع سیستم گرمایشی را صادر کنند، این امر باعث افزایش قابل توجه مصرف سوخت می‌شود. با نصب فن سیرکوله در ارتفاع بالا، هوای گرم انباشته شده دوباره به سطح سالن باز میگردد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تابستان نیز (که تهویه های اصلی با تمام توان کار می‌کنند) با تجمع هوای گرم در زیر سقف سالن، در عملکرد هواکش‌ها اختلال ایجاد می‌شود و هوای سالن به اصطلاح شرجی می‌شود، که با نصب فن سیرکوله هوای گرم انباشته شده با سرعت بالا تخلیه می‌شود.

مشخصات فن‌های سیرکوله تولیدی                    
مشخصات فن سیرکوله